#3 Kurs tworzenia biznesplanu – analiza konkurencji

Dla każdej rozpoczynającej lub rozwijającej się działalności gospodarczej ważne jest określenie otoczenia biznesowego, w którym będzie działać.  Znajomość konkurencji jest kluczowa w przetrwaniu firmy na rynku. Dlatego też we wszystkich biznesplanach dołączanych do dotacji, pożyczek czy innych dokumentów ważną pozycją jest analiza konkurencji.

Powszechnym błędem jest stwierdzenie, że nie będziemy mieć żadnej konkurencji (co jest mało prawdopodobne). Brak analizy, bądź zrobienie jest zbyt pobieżnie jest często przyczyną niskiej oceny wniosków pożyczkowych, kredytowych czy dotacyjnych.

Konkurencję możemy posiadać w lokalnym otoczeniu ( nasza gmina, sąsiadujące gminy), krajowym czy nawet międzynarodowym

Jak mawiają doświadczeni przedsiębiorcy – wszystkie firmy w internecie są równe – i jak w każdym staropolskim przysłowiu, jest w tym wiele prawdy.  Jeśli czegoś naprawdę potrzebujemy, nie jest problemem zrobienie zamówienia w Hiszpanii czy Chinach,  i dostanie go za kilka dni prosto pod drzwi.

Błędy w rozpoznaniu konkurencji dotyczą zwłaszcza firm produkcyjnych, które  chcą na siłę produkować  wyroby, podczas gdy konkurencyjne firmy handlowo-produkcyjne wspomagają się importowanymi wyrobami gotowymi.

Warto przemyśleć, na ile nasz produkt rzeczywiście jest nowatorski i innowacyjny, oraz  na ile możliwe jest skopiowanie modelu biznesowego, dotarcie do najlepszych dostawców, przejęcie klientów konkurencji – innymi słowy, lepsze zaspokojenie potrzeb klientów. Plan przeciwdziałania powinien istnieć już na etapie biznesplanu  przez np. odpowiednie klauzule w umowach, zadbanie o bezpieczeństwo danych.

Informacje na temat potencjalnej konkurencji są dostępne nie tylko na stronach firmowych, ale także na targach, konferencjach branżowych oraz w rejestrach – m.in. CEIDG, KRS, GUS, UDT.

Dobrym źródłem informacji są czasopisma branżowe, a wiele z nich dostępnych, jako pdf lub w wersji papierowej,  bezpłatnie. W internecie obecne są przedsiębiorstwa oferujące płatne – a przez to bardziej szczegółowe – raporty, w których możemy mieć dokładny wgląd w analizy konkurencyjności naszego przedsięwzięcia.

Konkurenci mogą być jednocześnie naszymi dostawcami lub klientami. Biznesplan powinien również to zakładać, dlatego oprócz analizy, w pewnych wypadkach warto spotkać się i porozmawiać o ewentualnej współpracy.

Jak mawiał Ojciec Chrzestny- „To nic osobistego, to tylko biznes”.

Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *